Autor Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego ,,Cztery pory roku w mojej miejscowości”- Monika Koprowicz- Waszczuk
Temat innowacji: „Cztery pory roku w mojej miejscowości”
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa w Ostaszewie
Prowadzenie innowacji: Alicja Ciesielska; Sylwia Kalbarczyk
Przedmiot: wychowanie przedszkolne
Rodzaj innowacji: metodyczna
Data wprowadzenia: 02.10.2023r
Data zakończenia: 31.05.2024r
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie oddziału przedszkolnego – 6 latki. Czas realizacji innowacji obejmuje okres od października do końca maja 2024 r.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą cyklicznie raz w tygodniu, w ramach zajęć wychowawczo-dydaktycznych oddziału przedszkolnego.
Niniejsza innowacja ma na celu ukształtować w dzieciach poczucie przynależności do środowiska lokalnego i umocnić więź z najbliższym środowiskiem.
Ma ona zachęcać i motywować uczniów do poznawania regionu, środowiska lokalnego i własnej miejscowości.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Przede wszystkim chcemy wziąć udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym. Jest to ciekawa forma wzbogacenia naszego warsztatu pracy. Poza tym tematyka i zadania projektu są nam bliskie, jesteśmy związane z naszym środowiskiem, interesujemy się jego historią, obserwujemy zachodzące zmiany. Dostrzegamy potrzebę zmian jednocześnie kultywując dorobek i historię poprzednich pokoleń. Wprowadzając powyższą innowację chcemy takie postawy społeczne kształtować w naszych uczniach.
Opis innowacji:
I. Wstęp
Innowacja ta jest częścią ogólnopolskiego projektu edukacyjnego, który poprzez odpowiednio dobrane formy i metody związane min. z pedagogiką zabawy, wprowadzi dzieci w historię, tradycje, zwyczaje i życie środowiska lokalnego i najbliższego otoczenia regionu, w którym mieszkają.
II. Założenia ogólne
Innowacja skierowana jest do uczniów oddziału przedszkolnego. Dzieci zdobywają wiedzę w sposób kreatywny. Założeniem innowacji jest realizacja określonych zadań w ciekawych formach dobranych odpowiednio do wieku i możliwości psychofizycznych uczniów.
III. Cele innowacji
Cel główny:
Celem głównym innowacji jest kształtowanie świadomego młodego mieszkańca gminy Łysomice.
Cele szczegółowe:
– kształtowanie poczucia przynależności do środowiska lokalnego, więzi z najbliższym środowiskiem
– poznanie najbliższego otoczenia i specyfiki regionu
– rozwijanie postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury regionalnej
– integracja ze środowiskiem lokalnym
– rozwijanie wartości rodzinnych związanych z wartościami kulturowymi wspólnoty lokalnej
– poznanie walorów krajoznawczych i turystycznych własnego regionu
– dostrzeganie specyfiki przyrodniczej najbliższej okolicy
– kształtowanie kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych
– rozwijanie aktywności twórczej i kreatywności uczniów
– kształtowanie umiejętności pracy w grupie
– doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
– ćwiczenie koncentracji i skupienia uwagi
– rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie, oraz rozbudzanie ciekawości świata
– rozbudzanie wyobraźni i myślenia abstrakcyjnego
– bogacenie słownictwa
– budowanie wypowiedzi wielozdaniowych
IV. Metody i formy
Forma- zbiorowa i grupowa
Metody;
– spacery i wycieczki piesze po okolicy (zespół pałacowy w Ostaszewie)
– wycieczka do Izby regionalnej w Łysomicach
– wycieczka do Urzędu Gminy w Łysomicach
– wycieczka do Torunia
– tworzenie plakatów, lapbooków, komiksów, prac plastycznych, makiet, listów, pocztówek
– prezentacje multimedialne
– wirtualne zwiedzanie
– spotkania z ciekawymi ludźmi, mieszkańcami
– obserwacje i doświadczenia przyrodnicze
– wystawy plastyczne, fotograficzne
– filmiki reklamowe z wykorzystaniem kamery i drona
– zabawy dydaktyczne i ruchowe
– scenki dramowe, przedstawienia
Uczniowie:
– zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, biorąc czynny udział w zajęciach
– wykorzystują możliwości jakie daje wykorzystanie różnorodnych metod i form pracy
– mają możliwość swobodnej rozmowy i wypowiadania się na tematy poruszane podczas zajęć
– uczą się wrażliwości, wzbogacają słownictwo, uczą się samodzielnego myślenia i rozumienia świata, który je otacza
– nabywają umiejętności społeczne i kształtują postawę społeczną młodego mieszkańca gminy
Nauczyciel:
– wykorzystuje zarówno tradycyjne jak i nowoczesne metody i formy pracy
– jest przewodnikiem ucznia podczas nabywania nowych doświadczeń, wiedzy i umiejętności
V. Ewaluacja
Ewaluacja będzie przeprowadzona w celu uzyskania informacji zwrotnej, a jej wyniki będą analizowane.
Narzędzia służące przeprowadzeniu ewaluacji:
– obserwacja uczniów podczas zajęć
– rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami
– wytwory plastyczne i wystawki wykonywanych prac (książki, rysunki, makiety itp.)
– quiz interaktywny, konkurs ze znajomości zajęć
– zamieszczenie zdjęć, filmików, krótkich opisów realizowanych zadań i prac dzieci na stronie internetowej szkoły oraz na fb na forum grupy projektowej moderatora
– po zakończeniu projektu dzieci przy pomocy nauczycieli wypełnią krotką ankietę podsumowującą
Szczegółowa analiza wyników, przeprowadzonych rozmów, wytworów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w następnej grupie w przyszłym roku szkolnym.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.
VI. Spodziewane efekty
– rozwój wrażliwości emocjonalnej i społecznej,
– uczniowie poznają środowisko lokalne i specyfikę regionu i będą czuli z nim więź
– Uczniowie będą potrafić chronić przyrodę i rozumieć potrzebę ekologicznego stylu życia
– uczniowie poznają ciekawe miejsca pamięci i tradycji na terenie gminy
– uczniowie rozbudzą i rozwiną wrażliwość estetyczną oraz swoje indywidualne zdolności twórcze
– ukierunkowanie na budowanie więzi i pracę w grupie,
– rozwijanie wyobraźni, wartości moralnych i samodzielnego myślenia
– podniesienie wiedzy a przy tym i samooceny uczniów
– podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez wykorzystanie różnorodnych metod i form pracy
VII. Podsumowanie
Powyższa innowacja jest ciekawym i poważnym przedsięwzięciem. Jej zadania i realizowane treści łączą się z kierunkami polityki oświatowej podanymi na ten rok szkolny. Realizując innowację wspieramy wychowawczą rolę rodziny oraz wspieramy uczniów w rozwijaniu ich aktywności fizycznej.
Alicja Ciesielska, Sylwia Kalbarczyk